![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
Q: Kan DynaPass bara användas av mobila användare
eller kan man även använda det på kontoret?
A:
DynaPass är en säkerhetslösning för hantering av engångslösenord oavsett var man
kopplar upp sig från. Säkerhetsaspekterna för lösenord gäller även på kontoret
vilket innebär att det säkraste är att alltid använda DynaPass även på kontoret.
För användaren innebär detta att man alltid använder samma process för att logga in på
systemet, vilket förenklar hanteringen.
Q: Vad händer om jag "tappar" bort eller glömmer mitt
lösenord?
A: Det enda som händer är att jag måste
begära ett nytt på exakt samma sätt som vanligt, via min mobiltelefon. Normalt
finns mitt nya engångslösenord i min mobiltelefon efter ca 5 sekunder.
Q: Vad händer om min telefon är avslagen eller om jag
ej har täckning när lösenordet skickas?
A: Mobil
nätet hanterar SMS meddelande i en kö med mottagnings kvittenser så att inga SMS
meddelande "försvinner" på vägen utan de levereras till din telefon så fort den
slås på eller du har täckning.
Q: Min operatör erbjuder SMS tjänster i form av SMS
center, kan jag koppla DynaPass mot denna tjänst?
A: Ja. DynaPass kan kopplas mot denna typ av tjänst
eller så använder man sig av mobiltelefoner direkt anslutna till DynaPass
servern.
Q: Kan jag kombinera automatisk distribution och
begäran av engångslösenord?
A: Ja. Dessa går att
kombinera så att olika användare har olika förfaranden och att även den som har
automatisk distribution kan begära nytt lösenord.
Q: Vilken kapacitet har DynaPass? Om jag har 500
användare, kan jag distribuera engångslösenord till alla?
A: Ja. Eftersom man kan sätta tiden för utskick av
lösenord så kan man sprida dem i tiden så att alla har sitt lösenord i god tid
för inloggning.
Q: Om någon ringer support och hävdar att han/hon är
jag och begär ett lösenord, kan han/hon få åtkomst till systemen?
A: Nej. Eftersom det är du som har mobiltelefonen så
kommer engångslösenordet att skickas till dig och inte till den som utger sig
för att vara du. Alternativt så ber supportpersonalen den som utger sig för att
vara du att begära ett nytt lösenord. Det kommer att misslyckas eftersom det är
du som har mobiltelefonen.
Q: Vad händer om min mobiltelefon går sönder?
A: Ring support för att få ett temporärt lösenord
som gäller tills du har fått en fungerande mobiltelefon igen. Support "tar bort"
dig temporärt som användare i DynaPass så att det inte generas nya
engångslösenord tills du har ordnat med mobiltelefonen.
Q: Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Är det
en säkerhetsrisk?
A: Informationen som finns i
mobiltelefonen är skyddad med din PIN kod. Anmäl den som stulen till
supportpersonal där man tar bort mobiltelefonen ur DynaPass listan och anmäler
den som stulen till operatören så den spärras för allt bruk. Du får ett
temporärt lösenord av support.
Q: Vad händer om min mobiltelefon var påslagen när
den stals?
A: I princip samma som i föregående fråga men med
skillnaden att den inte är skyddad med PIN kod. I DynaPass finns möjlighet att
sätta en hemlig del av engångslösenordet och det är bara du som vet denna del
för den skickas aldrig med i meddelandet. Det räcker inte med att man kan den
del som finns i mobiltelefonen. För att kunna använda informationen måste någon
även känna till ditt användarnamn, var du ska logga in och hur, vilket är högst
osannolikt.
Q: Ändrar DynaPass på mina rutiner och processer
gällande administration av användare?
A: Nej.
DynaPass är ett tillägg till det existerande systemet och du använder samma
verktyg som du gjorde innan. DynaPass plockar automatiskt upp förändringar och
låter dig lägga till telefonnummer.
Q: Kalle är på semester ett par veckor. Kan man
stoppa distribution av engångslösenord temporärt under denna tid?
A: Ja. Kalle kan enkelt skicka ett SMS meddelande
med ordet "OFF" så upphör DynaPass att skicka engångslösenord tills vidare. När
Kalle är tillbaka skickar han ett SMS meddelande med ordet "ON" så börjar
DynaPass skicka engångslösenord igen.
Q: Mobiltelefoner skickar information via radiovågor,
kan detta avlyssnas?
A: All information som
skickas i luften är krypterad för att den inte skall gå att avlyssna.
Q: Vilka typer av säkerhetssystem typ VPN etc. stöder
DynaPass?
A: DynaPass är transparent och fungerar
oberoende av vald lösning så länge verifiering sker mot en NT domain.
Q: Är det enkelt att pröva DynaPass?
A: DynaPass kan hämtas från "Ladda hem" och testas under 30
dagar utan kostnad. Det enda ytterligare som behövs är en komplett mobiltelefon
enligt specifikation och seriell kabel till denna.
![]() |
![]() |
|
© Copyright 2001 | Developed by April System Design | webmaster@april.se |