Choose your language
Back to startpage






DynaPass

DynaPass Frequently Asked Questions (FAQ)


Q: Kan DynaPass bara användas av mobila användare eller kan man även använda det på kontoret?
A:
DynaPass är en säkerhetslösning för hantering av engångslösenord oavsett var man kopplar upp sig från. Säkerhetsaspekterna för lösenord gäller även på kontoret vilket innebär att det säkraste är att alltid använda DynaPass även på kontoret. För användaren innebär detta att man alltid använder samma process för att logga in på systemet, vilket förenklar hanteringen.

Q: Vad händer om jag "tappar" bort eller glömmer mitt lösenord?
A:
Det enda som händer är att jag måste begära ett nytt på exakt samma sätt som vanligt, via min mobiltelefon. Normalt finns mitt nya engångslösenord i min mobiltelefon efter ca 5 sekunder.

Q: Vad händer om min telefon är avslagen eller om jag ej har täckning när lösenordet skickas?
A:
Mobil nätet hanterar SMS meddelande i en kö med mottagnings kvittenser så att inga SMS meddelande "försvinner" på vägen utan de levereras till din telefon så fort den slås på eller du har täckning.

Q: Min operatör erbjuder SMS tjänster i form av SMS center, kan jag koppla DynaPass mot denna tjänst?
A:
Ja. DynaPass kan kopplas mot denna typ av tjänst eller så använder man sig av mobiltelefoner direkt anslutna till DynaPass servern.

Q: Kan jag kombinera automatisk distribution och begäran av engångslösenord?
A:
Ja. Dessa går att kombinera så att olika användare har olika förfaranden och att även den som har automatisk distribution kan begära nytt lösenord.

Q: Vilken kapacitet har DynaPass? Om jag har 500 användare, kan jag distribuera engångslösenord till alla?
A:
Ja. Eftersom man kan sätta tiden för utskick av lösenord så kan man sprida dem i tiden så att alla har sitt lösenord i god tid för inloggning.

Q: Om någon ringer support och hävdar att han/hon är jag och begär ett lösenord, kan han/hon få åtkomst till systemen?
A:
Nej. Eftersom det är du som har mobiltelefonen så kommer engångslösenordet att skickas till dig och inte till den som utger sig för att vara du. Alternativt så ber supportpersonalen den som utger sig för att vara du att begära ett nytt lösenord. Det kommer att misslyckas eftersom det är du som har mobiltelefonen.

Q: Vad händer om min mobiltelefon går sönder?
A:
Ring support för att få ett temporärt lösenord som gäller tills du har fått en fungerande mobiltelefon igen. Support "tar bort" dig temporärt som användare i DynaPass så att det inte generas nya engångslösenord tills du har ordnat med mobiltelefonen.

Q: Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Är det en säkerhetsrisk?
A:
Informationen som finns i mobiltelefonen är skyddad med din PIN kod. Anmäl den som stulen till supportpersonal där man tar bort mobiltelefonen ur DynaPass listan och anmäler den som stulen till operatören så den spärras för allt bruk. Du får ett temporärt lösenord av support.

Q: Vad händer om min mobiltelefon var påslagen när den stals?
A: I princip samma som i föregående fråga men med skillnaden att den inte är skyddad med PIN kod. I DynaPass finns möjlighet att sätta en hemlig del av engångslösenordet och det är bara du som vet denna del för den skickas aldrig med i meddelandet. Det räcker inte med att man kan den del som finns i mobiltelefonen. För att kunna använda informationen måste någon även känna till ditt användarnamn, var du ska logga in och hur, vilket är högst osannolikt.

Q: Ändrar DynaPass på mina rutiner och processer gällande administration av användare?
A:
Nej. DynaPass är ett tillägg till det existerande systemet och du använder samma verktyg som du gjorde innan. DynaPass plockar automatiskt upp förändringar och låter dig lägga till telefonnummer.

Q: Kalle är på semester ett par veckor. Kan man stoppa distribution av engångslösenord temporärt under denna tid?
A:
Ja. Kalle kan enkelt skicka ett SMS meddelande med ordet "OFF" så upphör DynaPass att skicka engångslösenord tills vidare. När Kalle är tillbaka skickar han ett SMS meddelande med ordet "ON" så börjar DynaPass skicka engångslösenord igen.

Q: Mobiltelefoner skickar information via radiovågor, kan detta avlyssnas?
A:
All information som skickas i luften är krypterad för att den inte skall gå att avlyssna.

Q: Vilka typer av säkerhetssystem typ VPN etc. stöder DynaPass?
A:
DynaPass är transparent och fungerar oberoende av vald lösning så länge verifiering sker mot en NT domain.

Q: Är det enkelt att pröva DynaPass?
A:
DynaPass kan hämtas från "Ladda hem" och testas under 30 dagar utan kostnad. Det enda ytterligare som behövs är en komplett mobiltelefon enligt specifikation och seriell kabel till denna.

Till sidans topp

 

© Copyright 2001 Developed by April System Design webmaster@april.se