![]()  | 
    ![]()  | 
    ![]()  | 
  |
|   
  | 
    
		
		 | 
   

Q: Kan DynaPass bara användas av mobila användare 
eller kan man även använda det på kontoret?
A: 
DynaPass är en säkerhetslösning för hantering av engångslösenord oavsett var man 
kopplar upp sig från. Säkerhetsaspekterna för lösenord gäller även på kontoret 
vilket innebär att det säkraste är att alltid använda DynaPass även på kontoret. 
För användaren innebär detta att man alltid använder samma process för att logga in på 
systemet, vilket förenklar hanteringen. 
Q: Vad händer om jag "tappar" bort eller glömmer mitt 
lösenord?
A: Det enda som händer är att jag måste 
begära ett nytt på exakt samma sätt som vanligt, via min mobiltelefon. Normalt 
finns mitt nya engångslösenord i min mobiltelefon efter ca 5 sekunder.
Q: Vad händer om min telefon är avslagen eller om jag 
ej har täckning när lösenordet skickas?
A: Mobil 
nätet hanterar SMS meddelande i en kö med mottagnings kvittenser så att inga SMS 
meddelande "försvinner" på vägen utan de levereras till din telefon så fort den 
slås på eller du har täckning.
Q: Min operatör erbjuder SMS tjänster i form av SMS 
center, kan jag koppla DynaPass mot denna tjänst?
A: Ja. DynaPass kan kopplas mot denna typ av tjänst 
eller så använder man sig av mobiltelefoner direkt anslutna till DynaPass 
servern.
Q: Kan jag kombinera automatisk distribution och 
begäran av engångslösenord?
A: Ja. Dessa går att 
kombinera så att olika användare har olika förfaranden och att även den som har 
automatisk distribution kan begära nytt lösenord.
Q: Vilken kapacitet har DynaPass? Om jag har 500 
användare, kan jag distribuera engångslösenord till alla?
A: Ja. Eftersom man kan sätta tiden för utskick av 
lösenord så kan man sprida dem i tiden så att alla har sitt lösenord i god tid 
för inloggning.
Q: Om någon ringer support och hävdar att han/hon är 
jag och begär ett lösenord, kan han/hon få åtkomst till systemen?
A: Nej. Eftersom det är du som har mobiltelefonen så 
kommer engångslösenordet att skickas till dig och inte till den som utger sig 
för att vara du. Alternativt så ber supportpersonalen den som utger sig för att 
vara du att begära ett nytt lösenord. Det kommer att misslyckas eftersom det är 
du som har mobiltelefonen.
Q: Vad händer om min mobiltelefon går sönder?
A: Ring support för att få ett temporärt lösenord 
som gäller tills du har fått en fungerande mobiltelefon igen. Support "tar bort" 
dig temporärt som användare i DynaPass så att det inte generas nya 
engångslösenord tills du har ordnat med mobiltelefonen.
Q: Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Är det 
en säkerhetsrisk?
A: Informationen som finns i 
mobiltelefonen är skyddad med din PIN kod. Anmäl den som stulen till 
supportpersonal där man tar bort mobiltelefonen ur DynaPass listan och anmäler 
den som stulen till operatören så den spärras för allt bruk. Du får ett 
temporärt lösenord av support.
Q: Vad händer om min mobiltelefon var påslagen när 
den stals?
A: I princip samma som i föregående fråga men med 
skillnaden att den inte är skyddad med PIN kod. I DynaPass finns möjlighet att 
sätta en hemlig del av engångslösenordet och det är bara du som vet denna del 
för den skickas aldrig med i meddelandet. Det räcker inte med att man kan den 
del som finns i mobiltelefonen. För att kunna använda informationen måste någon 
även känna till ditt användarnamn, var du ska logga in och hur, vilket är högst 
osannolikt. 
Q: Ändrar DynaPass på mina rutiner och processer 
gällande administration av användare?
A: Nej. 
DynaPass är ett tillägg till det existerande systemet och du använder samma 
verktyg som du gjorde innan. DynaPass plockar automatiskt upp förändringar och 
låter dig lägga till telefonnummer.
Q: Kalle är på semester ett par veckor. Kan man 
stoppa distribution av engångslösenord temporärt under denna tid?
A: Ja. Kalle kan enkelt skicka ett SMS meddelande 
med ordet "OFF" så upphör DynaPass att skicka engångslösenord tills vidare. När 
Kalle är tillbaka skickar han ett SMS meddelande med ordet "ON" så börjar 
DynaPass skicka engångslösenord igen.
Q: Mobiltelefoner skickar information via radiovågor, 
kan detta avlyssnas?
A: All information som 
skickas i luften är krypterad för att den inte skall gå att avlyssna.
Q: Vilka typer av säkerhetssystem typ VPN etc. stöder 
DynaPass?
A: DynaPass är transparent och fungerar 
oberoende av vald lösning så länge verifiering sker mot en NT domain.
Q: Är det enkelt att pröva DynaPass?
A: DynaPass kan hämtas från "Ladda hem" och testas under 30 
dagar utan kostnad. Det enda ytterligare som behövs är en komplett mobiltelefon 
enligt specifikation och seriell kabel till denna.
![]()  | 
    
       
  | |||
| © Copyright 2001 | Developed by April System Design | webmaster@april.se |